Thursday, January 22, 2009

Alhamdulillah...aku dah luahkan semuanya...

Dalam hidup ni, Allah dah berikan kita dua pilihan sahaja untuk kita pilih...ketaqwaan atau kefasiqan....kebaikan atau kemungkaran.....amal ibadat atau maksiat....kepada teman yang disayangi, saya tau...mungkin penjelasan saya malam ni tadi, mungkin membuatkan kamu berasa kurang senang dengannya....tapi, saya rasa, kamu boleh terima dengan baik....sebabnya, dapat saya dengari tangisan suaramu...walau kamu cuba untuk sembunyikannya dari pengetahuan saya...dan cukuplah, bila kamu katakan kamu faham...bahawa kamu perlu berubah bukan kerana individu tetapi hnyalah semata-mata kerana Allahu taala...

tulus ikhlas dari hati saya, insyaallah, saya akan cuba yang terbaik untuk membimbing kamu....tentang perkara lain tu, kita tolak jauh2..sekarang yang penting ialah kita berdoa banyak2 pada Allah, yang kita akan sentiasa dalam lembayung rahmat Allah...

kita seringkali mengharapkan yang terbaik dari Allah...tapi, sedarkah kita yang kita x selalu melakukan yang terbaik untuk dipersembahkan pada Allah....kita sebagai hamba, perlu tunjukkan ibadah kita terhadap Allah, adalah yang terbaik yang mampu kita lakukan...dan yang paling penting, ikhlaskan niat lillahitaala....

apa yang lepas tu, biarlah lepas..semua tu dah jadi sejarah...yang saya kenal pada hari ini, bukan kamu yang dulu...yang saya kenal hari ni, adalah orang yang dahagakan perubahan kepada yang lebih baik....makna kata, siapa pun awak sebelum ni, bukanlah jadi tugas saya untuk tinggalkan di mana-mana sahaja....menjadi tugas saya untuk membimbing kamu....

berjanjilah pada diri kamu....berjanji jika kamu berubah, tak kira apa jadi, kamu akan terus memperbaiki diri dan meningkatkan amal ibadat kamu....saya nampak potensi awak untuk berubah sangat tinggi.jangan sia-siakan potensi tersebut.moga akan lebih dirahmati Allah.,....lakukan perubahan ni secara istiqamah...jangan terlalu isti'jal (terburu-buru)..

istiqamah dalam perjuangan...



_____________________________
(HAMZAH BIN NAWAWI)
Vice President 1 RCSU,
UTP 2ND YR 1ST SEMESTER,
CHEMICAL ENGINEERING,
UTP.

1 comment:

pseud0 | nym said...

The Road Not Taken


TWO roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I—
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference..

*kadang-kadang, kita perlu membuat keputusan yang sukar dalam hidup, sama ada kita suka ataupun tidak.. yang pasti, kita harus berfikir dengan teliti sebelum membuat sebarang keputusan, agar di akhir perjuangan kita, kita tidak akan menemui apa itu yang dimaksudkan dengan penyesalan...