Monday, November 10, 2008

Ya Allah bantulah diri ini dalam membuat pilihan...

Semua mesti pelik dgn tajuk post saya kali ini...bukan utk saya sebenarnya...tapi utk setiap hamba Allah yang berkesempatan membaca posting ini termasuk diri ini....tapi lebih kepada diri ini...

Bukan ape, kita kadang2 tersilap dalam membuat pertimbangan di dalam hidup kita...kenapa saya kata begitu???macam nilah, kita dah tau suatu perkara itu salah..jelas pengharamannya dalam Al-Quran..tapi, masih lagi teragak2 utk mematuhinya...

Cth...dlm al-quran, surah al-isra':32,
" Dan janganlah kamu mendekati zina; (zina) itu sungguh suatu perbuatan keji, dan suatu jalan yg buruk."
Dah selalu kita dengar ayat ni...tapi, kita wat tak tau je...Allah dah larang dari kita menghampiri zina, tapi kita wat jugak...dlm ayat ni, Allah larang kita dari menghampiri zina, makna kata segala ape yg bisa menyebabkan kita berzina, kita kena tinggalkan... eh, kami mampu menahan diri dari berzina...zina ape yg anda maksudkan itu???adekah zina persetubuhan semata2???zina mata??zina hati???mana nak letak akh??
sanggup ke kita jadi bahan bakar dlm neraka nanti...sekarng, kita belajar ilmu utk cari n proses minyak...tak takut ke, nnt kita bakal jadi minyak (atau bahan bakar) dalam neraka nanti???

yang keduanya, dari segi pakaian...wahai kaum2 muslimat yg disayangi Allah...Allah dah beri panduan dari segi berpakaian, di dalam Al-Quran...tak tau ke???alah, ciannye...meh sini saya bagi tau...

Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertobatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.
[ an-nur: 31]


nampak gayanya, saya ni suke sangat attack kaum muslimat kan???th makne saya concern kepada antunna semua...sbb kalau saya tegur face to face, saya akan tegur strictly n straight to the point...bila kat dlm bidang penulisan ni, akan berhemah...sebabnya, hanya ikhwan2 yg rapat dgn saya je yg tau...

lagi satu, kepada adik2 yg abang sayangi semuanya, jaga diri n hati baik2...next sem dah naik sem yg baru..yg junior, dh jd senior sket..yg senior dh jadi senior senior...senang kata, kat kampus kita ni, ramai yg semakin tua semakin liat utk mengikut ajaran Islam yg cantik...dulu bertudung, sekarang terbuka...dulunya tak kapel, sekarang dah 24 jam berkepit..dulu masa Minggu Aluan Siswa digelar ustaz, sekarang dh jadi couple tegar...ade gak yang berubah jadi baik...dulu kat sekolah kapel, sekarang jadi penghalang kapel...kat sekolah dulu obses dgn muzik, sekarang jadi frontliner tentang bdk2 stage...dulu kat sekolah, pakai tudung tiga segi, sekarang tudung labuh...alhamdulillah..pilihan di tangan kita semua...dan buatlah pilhan yang tepat...kuatkan hati kita dengan memperbaiki kualiti ibadah kita...biar sedikit dahulu, asalkan kualitinya terjaga...as time goes by, increase d quantity...

sedikit pesanan kepada sang muslimin sekalian...nak wat pilihan utk bakal2 sayap kiri perjuangan antum semua ni, bukan senang..jgn hanya lihat pada luaran sahaja...banyak kriteria lain yg perlu kita pertimbangkan..di sini, saya turut memuatkan lirik SEah lagu yang merupakan antara lagu kegemaran saya...hayatilah...

SERI SEORANG ISTERI

Inilah isteri yang cintakan Allah
yang rela bersabar hadapi kesusahan
yang minta ditegur jika ia bersalah
yang mampu tersenyum bila saja bertemu
yang masih malu menghias seri diri

Tak mengapa seorang isteri itu
Hanya mempunyai wajah yang sederhana
Asalkan akhlak dan juga budi
Jadi perhiasan dalam hidup

Kalau kita nak tahu isteri yang sejati
Bila dan berusia pun masih disayangi
Oleh anak dan juga suami

Biasanya isteri yang solehah itu
Ia terkendali
Ada kawalannya di hati
Ada tarikan semulajadi
Teguran berhias
Keras tidak terasa
Bukti keikhlasannya

baiklah...banyakkan lah berdoa yup???insyaallah, lakukan suruhan Allah dan tinggalkan larangan Allah...semoga berjaya dalam peperiksaan akhir semester julai 2008....

2 comments:

MuhaMmaD said...

Ya Allah, bantulah juga diri ini....takut btul bile pikir bab nie..erk..
Hmzh, asal ko letak satu lagu je? xletak satu folder trus..hua3

amzchemie mujahid said...

hurm, en muhammad...saje je...satu lagu ni pun dah terkesan bagi diri yang fakir ni...huhuhuh...xperlu memilih sangat...asalkan bisa memahami perjuangan dan punyai kefahaman tentang perjuangan yg mantap, sudah cukup...betol x???