Saturday, April 21, 2012

Cakap dan rasa ujub

Tatkala malam kian berlabuh menghampiri hening subuh, aku baru selesai berbicara dengan seorang sahabat yang baru melatih diri untuk yakin dengan setiap janji Allah. Alhamdulillah, keep it up. Insyaallah, hidayah itu tidak datang bergolek. Ia perlu dicari. Bukan manusia yang bernama Hidayah, tapi petunjuk daripada Allah.

Sedap bagi nasihat kat orang. Tapi terkadang, kita akan diuji Allah dalam masa yang sama. Dengan rasa ujub dan takbur. Seolah-olah, kitalah orang yang paling hebat, dah banyak berubah dan macam-macam lagi. Tapi, kalau tak cakap, lagi susah. Sebab bila mana takut melakukan kebaikan sebab kita takut riak, itulah riak yang sebenar. 


Erm, moga apa yang kita bualkan sebentar tadi akan memberikan kebaikan kepada kita secara khususnya dan dunia Islam secara umumnya. Bukan mudah nak buat baik. Sebab pasti akan ada halangan yang akan menukarkan niat kita nanti. Tak percaya?


Inilah halangannya. Bukan fan club MU, jangan marah ye. Bila search devil (plus red kat depan ni yang keluar, hahaha). So, kena jaga hati dan paling penting jaga ibadah. Moga Allah berikan kekuatan untuk kita bersama membawa usaha dakwah ini. :)

1 comment:

Khalid Ibrahim said...

Bro Hamzah,

Menarik postings..

Pls email back at mrkhalid247@gmail.com
Mokasih
Khalid Ibrahim
STJ 89
JK Alumni SMSTJ Presstij