Tuesday, September 7, 2010

Iklan Hari Raya TV3 : Suatu Kontroversi



salam perjuangan,

mungkin sahabat-sahabat semua dah menonton sendiri klip video ni.banyak respon dari pelbagai pihak yang nampaknya begitu concern dgn agenda di sebalik iklan ni.

antara komen yang diberikan, saya suka dan tertarik dengan komen seorang pimpinan muda PAS, iaitu Ketua Dewan Pemuda PAS, Ustaz Nasrudin Hassan At Tantawi, berkenaan dgn isu ini. apa yang diulasnya ialah kegagalan utk stesyen TV3 memahami konsep 1Malaysia yang telah diperkenalkan oleh Perdana Menteri kita.

erm, bukan ingin mempertikaikan atau menyebelahi mana-mana pihak, tapi dalam keadaan sekarang, saya terfikir, kemana hilangnya mufti-mufti yang sebelum ini banyak memberikan komen, tentang isu2 politik, masjid, surau, Al-Quran, penggunaan kalimah Allah. sebelum ini, timbul sahaja isu, yang dianggap boleh menjejaskan PERPADUAN MELAYU dan ISLAM, terus disuarakan kebimbangan mereka. namun, apabila perkara seperti ini yang saya kira boleh MENYELEWENGKAN AKIDAH umat Islam timbul, kenapa mereka tidak mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi.kenyataan yang boleh memperjelas kedudukan sebenar, sejauh mana kesahihan bahawa iklan ini ada mengandungi elemen2 yg salah dan terpesong.bukanlah untuk menjatuhkan mana-mana pihak, tapi lebih utk memberi pendidikan supaya tiada golongan yg akan terkeliru dengan perkara ini dan supaya pihak yang tersilap tidak melakukan kesilapan yang sama.

peranan institusi agama islam patut lebih diperkuatkan bagi membanteras isu seperti ini, tanpa dilibatkan oleh pengaruh politik dari mana-mana pihak. sudah tiba masanya....

3 comments:

Fareast Al Muhandisu said...

UMNO mana UMNO yg dok marah sgt khutbah sebut nama LGE =P

Hamzah Bin Nawawi said...

bereh je boh...xpela, ni isu biasa je.tu yg xmau org keluarkan ape2 kenyataan rasmi

Hazwan said...

isu mat indon bakar bndera pon smua senyap...=__=